Friday, March 14, 2014

לסיכום עד כה: אתר סיכומים

נכון למועד כתיבת פוסט זה קיימים באתר סיכומים בדיוק 1087 עמודי סיכום בנושאים שונים ומגוונים החל מסיכומים למקצועות הבגרות כמו היסטוריה, תנ"ך, אזרחות וספרות ועד לעמודי סיכום של חומרים אקדמיים החל מפילוסופיה יוונית ועד תקשורת המונים.

הסיכומים המופיעים באתר לוקטו ממקורות שונים ומגוונים. חלק מעמודי הסיכום המופיעים באתר נכתבו באופן מיוחד על ידנו. סיכומים אחרים הם סיכומים שנשלחו אלינו על ידי גולשים טובי רצון שביקשו לתרום את הסיכומים שלהם על מנת שיסייעו לכלל הלומדים באשר הם שאולי יזדקקו להם. סיכומים אחרים המופיעים באתר לוקטו ממקורות פתוחים באינטרנט ועברו עריכה על מנת להפוך אותם לנוחים יותר ללמידה. כל עמודי הסיכום שבאתר בנויים על פי חלוקה לנושאים מובחנים וקישורים בניהם דרך דף מרכזי. זה אומר שאם למשל אנחנו מציעים סיכומים לבגרות בהיסטוריה חלק ב', זה אומר שאנחנו נציב קישור לעמוד סיכומים ראשי בהיסטוריה ב' שבו יהיו קישורים לעמודי סיכום רבים בנושאים השונים הנכללים בחומר הלימוד של הסיכומים. בתוך כל עמוד סיכום שכזה ניתן למצוא קישורים במקומות הרלוונטים לעמודים אחרים של סיכומים הקשורים בנושא ומאפשרים למידה זורמת ונוחה.

ועכשיו לכמה מילים על האופן שבו ניתן להשתמש באתר. הלימוד מסיכומים הוא כמובן נוח ויעיל מאוד במקרים, כמו למשל כאשר לומדים לקראת בחינת בגרות. סיכומים הם גם דרך טובה מאוד לחזור על החומר תוך כדי תהליך הלמידה על מנת להפנים אותו טוב יותר. אולם חשוב מאוד גם לזכור כי סיכום למעשה דוחס חומר מרובה את תוך טקסט קצר יחסית ובתהליך הזה הולכים לאיבוד כמה דברים. מה שהולך לאיבוד כאשר לוקחים חומר רחב היקף והופכים אותו לסיכום הם בדיוק אותם פרטי מידע, קישורים, הדגמות, הסברים וכו' שמאפשרים קליטה טובה של החומר. על מנת להפנים באמת נושא לימודי קשה להסתמך אך ורק על סיכום. מהסיבה הזו השימוסש בסיכומים צריך לבוא אך ורק בתור חזרה על חומר שכבר נלמד במלואו. כמובן שהדבר כרוך בעוד עבודה וזמן אך חשוב להבין כי הלמידה באמצעות סיכומים אינה יעילה כאשר קוראים אותם ורק אותם מבלי להכיר, וחשוב מכך - להבין, את חומר הלימוד המלא. הנושא הזה חזק במיוחד במקצועות הומאניים. אין ולא יכול להיות סיכוי להבין היטב חומר בתנ"ך או בספרות רק דך סיכומים, מבלי לקרוא את הפרקים בתנ"ך או את יצירות הספרות עצמן. רק לאחר שעושים את זה ניתן ללכת לסיכומים על מנת שיארגנו לנו ויעזרו לנו לזכור את מה שכבר הבנו.

1 comment: