Saturday, June 22, 2013

סיכומים בתנ"ך: תהילים פרק קד – מזמור טבע

סיכומים בתנ"ך: תהילים פרק קד – מזמור טבע


  מזמור תהלים ק"ד הוא מזמור טבע. הרעיונות  המודגשים במזמור:
·     אלהים ברא את העולם,והעולם מתנהל בהשגחת הבורא באופן מושלם.  המשורר מתאר בהתלהבות את יופיו של הטבע ,ומביע את  שמחת ה' ואת שמחתו על כל מרכיביה של הבריאה המתנהלת בהרמוניה .לכל מרכיב מהמרכיבים של הבריאה יש תפקיד בעולם.
·     הבריאה ההרמונית והמושלמת משקפת את גדולת האל ,ומביאה לאמונה באל ולאופטימיות.
·     האל ברא עולם נפלא והרמוני,והאדם הוא אחד מהפרטים הנבראים.אך האדם מסוגל להפר את ההרמוניה.לכן מביע המשורר משאלה שתהיה הרמוניה גם בתחום המוסרי ע"י השמדת הרשעים:" יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן-הָאָרֶץ,    וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם "[35].
                                        
תהלים ק"ד
הבריאה בתהילים ק"ד
פתיחה : 1  בָּרְכִי נַפְשִׁי   אֶת-יְהוָה:
יְהוָה אֱלֹהַי, גָּדַלְתָּ מְּאֹד;  הוֹד וְהָדָר     לָבָשְׁתָּ.

  פס' 1 ופס' 35 מהווים מסגרת למזמור:
פס' 1 =הפתיחה,ופס' 35= החתימה. בשני הפסוקים חוזר הביטוי :"בָּרְכִי נַפְשִׁי   אֶת-יְהוָה".   המשורר מעודד את נפשו להיפתח אל הבריאה היפה  ,הנשגבה וההרמונית שהיא יצירתו של ה'-בורא העולם.
תיאורי בריאת השמים והארץ
2  עֹטֶה-אוֹר כַּשַּׂלְמָה;    נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה.                [כַּשַּׂלְמָה =כמו    שמלה]
3  הַמְקָרֶה בַמַּיִם    עֲלִיּוֹתָיו:                                               [הַמְקָרֶה =המציב תקרה/ קורות ]
    הַשָּׂם-עָבִים רְכוּבוֹ;    הַמְהַלֵּךְ, עַל-כַּנְפֵי-רוּחַ.           [=העננים הם רכבו של האל ]
4  עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת;    מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט.
5  יָסַד-אֶרֶץ עַל-מְכוֹנֶיהָ;    בַּל-תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד.   
 [מְכוֹנֶיהָ =יסודותיה]


6  תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ;    עַל-הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם.
7  מִן-גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן;    מִן-קוֹל רַעַמְךָ, יֵחָפֵזוּן.
8  יַעֲלוּ הָרִים, יֵרְדוּ בְקָעוֹת--    אֶל-מְקוֹם, זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם.
9  גְּבוּל-שַׂמְתָּ, בַּל-יַעֲבֹרוּן;    בַּל-יְשֻׁבוּן, לְכַסּוֹת הָאָרֶץ.

האור= היסוד הראשון שנברא:" עֹטֶה-אוֹר כַּשַּׂלְמָה;   [ 2][הכוונה אינה לאור השמש והירח].האור-כלבוש אלוהי , =>יש כאן האנשה של האל.דימוי מלאכת הבריאה לבנייה:
השמים פרושים  כיריעת אוהל.השמים מדומים לבניין שחדריו העליונים [עליותיו] מכוסים בתקרה של  מים =הם המים העליונים,המתוארים בבראשית ,א' 7-8.                    העבים= העננים משמשים כרכבו של האל,השט עם הרוחות הנעות לפי רצונו .                                                   יָסַד-אֶרֶץ עַל-מְכוֹנֶיהָ ".[ 5], הארץ נבנית  כמו בניין על יסודותיו. בַּל-תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד": הארץ מיוסדת על יסודות שלא יתמוטטו לעולם.
·       היחס למיתוס הים/המים:
·       לפני שהאל הבדיל בין מים למים כיסתה התהום
בשפע המים את העולם כלבוש,במצוות האל התרכזו המים במקום אחד  ולעולם לא יציפו את היבשה,כי האל הציב להם גבול. [פס' 6-9].במיתוסים על הים יש מלחמה של אלים  באל הים [במיתוס האוגריתי האלה ענת נלחמת באל הים, ובמיתוס הבבלי "אנומה אליש" -  נלחם מרדוך בתיאמת-אלת הים הקדמון].                                 הים שכיסה את העולם כולו  נחצה לשניים –מים עליונים-שמים, ומים תחתונים-הים .     האל המנצח מגביל את מי הים לבל יציפו את היבשה.בתהלים קד  יש התנגדות  למיתוס: קביעת  גבול ל מי הים .  הים לא יוכל להציף את היבשה כי האל שם למים גבול. די היה בגערת האל וברעם כדי שהמים יתרכזו במקום אחד    = אין מלחמת אלים והמים אינם מאיימים על קיומו של העולם,                                                         
המים כמקור חיים לחי ולצומח
10  הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים, בַּנְּחָלִים;    בֵּין הָרִים, יְהַלֵּכוּן.
11  יַשְׁקוּ, כָּל-חַיְתוֹ שָׂדָי;    יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם.  [פְרָאִים =חמורי המדבר]
12  עֲלֵיהֶם עוֹף-הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן;    מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ-קוֹל.[ עֳפָאיִם =ענפי עצים]
13  מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו;    מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ, תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ.
14  מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה,    וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם;
     לְהוֹצִיא לֶחֶם    מִן-הָאָרֶץ.
15  וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב-אֱנוֹשׁ--    לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן;
     וְלֶחֶם   לְבַב-אֱנוֹשׁ יִסְעָד.
16  יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יְהוָה--    אַרְזֵי לְבָנוֹן, אֲשֶׁר נָטָע.
17  אֲשֶׁר-שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ;    חֲסִידָה, בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ.
18  הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים;    סְלָעִים, מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים.
,אלא המים  חיוניים לכל הנבראים ומשמשים כמצמיחים  מזון לבעלי החיים ולאדם.
·       הצמחיה:                                                                            עפאים= ענפי העצים הנושאים את הצפרים.
·       = חציר,עשב :" מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה,    וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם; לְהוֹצִיא לֶחֶם    מִן-הָאָרֶץ."                                                        = עצי ה', ארזי הלבנון, ברושים [10-18]
·       בעלי החיים =כל חיתו שדי,פראים, עוף השמים, חסידה,יעלים,שפנים וכפירים.
לכל בעלי החיים בטבע  דואג  האל למים ,למזון ולמחסה.יש מערכת של יחסי גומלין בין  מרכיבי הטבע הפועלים בהרמוניה.
האדם שמח בעבודת האדמה המניבה לו יבולים                                                                     
תפקידי השמש והירח
19  עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים;    שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ.
20  תָּשֶׁת-חֹשֶׁךְ, וִיהִי לָיְלָה--    בּוֹ-תִרְמֹשׂ כָּל-חַיְתוֹ-יָעַר.
21  הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף;    וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם.      
22  תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ, יֵאָסֵפוּן;    וְאֶל-מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן.
23  יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ;    וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי-עָרֶב.

·       תפקיד המאורות =הירח והשמש:[19]. כמו בבראשית א'  למאורות יש תפקיד בקביעת לוח השנה.                                           המאורות  אינם אלים ,אלא מרכיבים בבריאה הפועלים לפי תוכניתו של  האל.
"יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ;    וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי-עָרֶב." –האדם נברא אחרון,והוא ככל הברואים –אינו שליט בטבע, גם לאדם תפקיד בבריאה.
24  מָה-רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ, יְהוָה--    כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ;
      מָלְאָה הָאָרֶץ  קִנְיָנֶךָ.
פסוק מעבר –בין שני חלקי המזמור
הלל ושבח לאל הבורא שברא את העולם בחכמה רבה וכל העולם מלא ביצירתו.
יחסו של האל לברואיו
25  זֶה הַיָּם גָּדוֹל--    וּרְחַב יָדָיִם:
       שָׁם-רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר;    חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם-גְּדֹלוֹת.
26  שָׁם  אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן;    לִוְיָתָן זֶה-יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק-בּוֹ.
27  כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן--    לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ.
28  תִּתֵּן לָהֶם, יִלְקֹטוּן;    תִּפְתַּח יָדְךָ, יִשְׂבְּעוּן טוֹב.
29  תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ,    יִבָּהֵלוּן:
       תֹּסֵף רוּחָם, יִגְוָעוּן;    וְאֶל-עֲפָרָם יְשׁוּבוּן.
30  תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ, יִבָּרֵאוּן;    וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה.
התנגדות  למיתוס: הים הגדול אינו אל, אלא מקום שבו שטות אניותוחיים בו בע"ח ימיים.
הלויתן אינו אלא חית מחמד המשעשעת את האל –אין לה כוח אלוהי ואינה נלחמת באל.
כל היצורים הנבראים מלקטים מזון שהאל מספק להם במועד ושבעים. אם האל מסתיר פניו- הם נבהלים, גוועים מרעב ושבים אל העפר.
הבריאה מתחדשת במחזוריות ואינה חד פעמית כבבראשית א
דברי סיום וחתימה
31  יְהִי כְבוֹד יְהוָה לְעוֹלָם;    יִשְׂמַח יְהוָה בְּמַעֲשָׂיו.
32  הַמַּבִּיט לָאָרֶץ, וַתִּרְעָד;    יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ.
33  אָשִׁירָה לַיהוָה בְּחַיָּי;       אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי.
34  יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי;            אָנֹכִי  אֶשְׂמַח בַּיהוָה.
35  יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן-הָאָרֶץ,    וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם—
       בָּרְכִי נַפְשִׁי   אֶת-יְהוָה;              הַלְלוּ-יָהּ
המשורר מסיים בתאור גדולת האל השולט בטבע-
2 תופעות טבע המלמדות על שלטונו בטבע:
רעידת אדמה –ממבטו, הרים פולטים עשן ממגעו –הרי געש.
המשורר מביע שמחתו ואמונתו באל ומביע משאלה שהאל ימית את הרשעים החוטאים= את אויביו.


סדר הבריאה במזמור ק"ד  : => סדר הבריאה בבראשית א ובתהלים ק"ד דומים.
במזמור ק"ד משתקף ספור הבריאה שבבראשית א-ב.
בבראשית פרקים  א-ב  : תיאור הבריאה הוא עיוני וכתוב בפרוזה, לעומת זאת במזמור ק"ד התיאור  הוא פיוטי-שירי.
*     האור= היסוד הראשון שנברא:" עֹטֶה-אוֹר כַּשַּׂלְמָה;   [ 2].
·       המים והשמים= המרכיב השני בבריאה :" נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה"[2]הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו: הַשָּׂם-עָבִים רְכוּבוֹ; הַמְהַלֵּךְ, עַל-כַּנְפֵי-רוּחַ"[3].
·       הארץ= היבשה =המרכיב השלישי בבריאה :"יָסַד-אֶרֶץ עַל-מְכוֹנֶיהָ;
·       הימים ,המים
·       הצמחייה
·       המאורות
·       בעלי החיים
·       האדם –נברא אחרון. 

No comments:

Post a Comment