Wednesday, March 28, 2012

מבוא להיסטוריה פוליטית: פרוץ מלחמת העולם הראשונה

מבוא להיסטוריה פוליטית: פרוץ מלחמת העולם הראשונה


ברקע לפרוץ מלחמת העולם הראשונה תקומתן של קבוצות חברתיות, שהובילו שביתות כלליות אלימות ביותר שכוונו למוטט את השלטונות. הדוגמא הבולטת ביותר: יוני 1914, "השבוע האדום" באיטליה, כחודש וחצי לפני פרוץ המלחמה. מרד פועלים שלובש אופי אנרכיסטי. מחד, פועלים מורדים משתלטים על מחסני נשק של הצבא והמלחמה. שכן לפי מסורת השביתות באירופה כוחות בטחון-הפנים בד"כ לא הצליחו לדכא את השביתה-מרידה, ומאידך, הצבא, שהוכנס לדיכוי המרידות בהצלחה. התיאורטיקנים האנרכיסטים הגיעו מכאן למסקנה שיש להוסיף לשביתה [הפועלית, האנרכיסטית] מוּכוונוּת של שביתה צבאית, היינו שביתה של העם [המיועד לגיוס] כלפי הצבא [שכן הצבאות היו בנויים בעיקר על גיוס כללי]. ב- 1917 פרצה, לאור הייאוש הרב מהתמשכותה של המלחמה, שביתה בשורות הצבא הצרפתי.[1] האנרכיסטים והסוציאליסטים [במידה רבה] תפסו את המלחמה כמלחמה בין ממשלות בורגניות בניגוד לאינטרס של מעמד הפועלים-הם-החיילים ["אשר להם אין מה לאבד זולת החיים שלהם"], ולפיכך ביקשו לייצר שביתות פועליות-אנרכיסטיות אנטי-צבאיות ע"י הפועלים-חיילים עצמם.  
הניצוץ של הרצח בסרייבו בא בשעה שערימה יפה של אבק שריפה פטריוטי כבר נעמדת. התפיסה בכל רחבי אירופה היא שהמלחמה תארך זמן קצר ("הצרפתים משוכנעים שתוך שבועיים הם צועדים ברחובה של ברלין, והגרמנים- להיפך"). ואולם ז'אן בלוך הורה, כאמור, שבעידן של קדמה טכנולוגית אין יותר מלחמות של התקפה מוחצת, כי אם מלחמות של מגננה ממושכת, שעלותן טחינה של בשר אנוש.
האולטימאטום. הרצח- תחילת יוני, ופרוץ מלחמת העולם הראשונה- תחילת יולי. לקראת סוף יולי מציבה אוסטריה אולטימאטום לסרביה. הרצח התרחש בשטח אוסטרי, הרוצחים- בוסניים. אעפי"כ האוסטרים היו משוכנעים שהרוצחים הונחו ע"י הארגון הסרבי המחתרתי, "נרודנה אובראנה". האולטימאטום מתייחס לביטולן של כל הארגונים המחתרתיים בשטחה של סרביה; שסרביה תערוך תמורות במערכת החינוך שלה ותוציא מתוכה את הרכיבים של שנאת אוסטרו-הונגריה, ובכלל זה את החינוך לכך שזכותה של סרביה על בוסניה; שתפטר את כל הפקידים ואנשי הציבור הקשורים בשנאה והתנגדות לאימפריה; תקבל משלחת פיקוח וביקורת אוסטרו-הונגרית; תעצצור משלוחי נשק; תיתן הסבר למאורעות האחרונים של שנאה ותוקפנות וכו'. האולטימאטום מוגדר ל- 48 שעות. הסרבים משתדלים להיענות פחוא"י לכל סעיפי האולטימאטום, ועם-זאת מבקשים כי תפתח הסדר של שלום בין השתיים. אי-ההיכנעות המוחלטת של סרביה, היינו ויתור בפועל על ריבונותה, גורמת לאוסטריה להכריז מלחמה.

מכאן ועד מלחמה עולמית? וילהלם, קיסר גרמניה, וניקולאי, הצאר הרוסי (קרובי המשפחה, החברים), מחליפים ביניהם מכתבים. האחרון מבקש מן הראשון שאוסטריה לא תפרוץ לתחומה של סרביה, הקיסר הגרמני מורה על זכותה של אוסטריה וכו' וכו'. לבסוף הרוסים מתגייסים, בעקבותיהם הרוסים, אחריהם הגרמנים וכו' וכו'. תכנית שליפן יוצאת לפועל.
שליפן, גנרל גרמני, אינטלקטאול דובר שפות עתיקות, הוגה תכנית על-בסיס מחקרו את קרב קאנה (בין חניבעל לרומאים). הדרך היחידה שתוכל גרמניה לצאת ממלחמה דו-חזיתית הינה טיפול תחילה בחזית החלשה ואחר-כך פנייה לחזית השנייה החזקה יותר תוך ריכוז מאמץ. הרעיון הוא תקיפה מהירה של צרפת והוצאתה מהמלחמה ואז פנייה לרוסיה. ישנה שאלה האם התכנית נתקיימה בפועל ואם כן מדוע לא עבדה:
1.       הדבר הראשון שהיו צריכים הגרמנים לעשות היה לפלוש לצרפת דרך בלגיה. בכך הפרו את הניייטרליות והכניסו את אנגליה, שהייתה מחוייבת לשמירתה של הניטרליות הבלגית.
2.       הצבא הבלגי, הקטן וחלש יחסית, עיכב את הגרמנים זמן רב עד הגיעם לצרפת.
3.       הגרמנים לא פלשו להולנד ובכך ויתרו על תשתית תעשייתית ובמיוחד תחבורתית טובה מאוד לתחזוק חייליהם.
4.       הצבא הגרמני צריך היה לתת לכוחות צרפתיים לבצע חדירה חלקית אל תחומה של גרמניה כדי לנטוע בהם תחושה שיש ביכולתם להשיג מה שאין הם יכולים לו בפועל. החיילים הגרמנים התקשו לנסוג [גם לא באופן חלקי וכו'], וכך הצרפתים לא הובילו יותר מדי חיילים לחזית המזרחית [שלהם].   
5.       מהר מאוד [מהר מן הצפוי] התחילו הרוסים לשעוט במזרח. מהארצות הבלטיות ומוורשה זרמו שני נחילים רוסיים לכיוון פרוסיה וברלין.[1]

פאול פון הינדנבורג ו_____ מנהלים שני קרבות נפרדים מול הגייסות הרוסיים ומצליחים לעוצרם לחלוטין באוגוסט 1914. אלא שהנצחון עלה בצמצום כוחות משמעותי, והבריטים והצרפתים הצליח לעצור את הגרמנים על נהר מארן. "תכנית שליפן נכשלה". הגרמנים נסוגו והיו צריכים להיערך מחדש. מה שעשו- התחפרו והחלו מממשים את היתרון הטכנולוגי שלהם, את הכמות הגדולה [פי 2.5] של מקלעים שהייתה ברשותם. עד סוף 1917 התנהלה מלחמת העולם הראשונה בחפירות: הגרמנים התנהלו במחפורות שנפרשו מן הים הצפוני ועד הגבול השוויצרי והאנגלים והצרפתים כנגדם. כל יציאה מן החפירות השיגה מעט מאוד מבחינת שטחים וגבתה מחיר דמים אדיר.
הרעל, ואחר-כך הטנק הבריטי, היו כמה מן האמצעים שניסו להפר את שיווי-המשקל של החפירות. האחרון הצליח לשנות במיוחד מ- 1917 [אף שנכנס כבר ב- 1915].
ב- 1917 התנהלו ארבע חזיתות:
1.       גרמניה <> רוסיה,
2.       בולגריה <> רוסיה\רומניה,
3.       גרמניה <> צרפת\בריטניה,
4.       איטליה <>


[1] סולצניצין, אוגוסט 1914.



[1] הסרט: "שבילי התהילה".



סיכומים נוספים בהיסטוריה פוליטית:

No comments:

Post a Comment