Wednesday, March 28, 2012

מבוא להיסטוריה פוליטית: פולין במאה ה-20

מבוא להיסטוריה פוליטית: פולין במאה ה-20


הפולנים חיו 132 כעם שאיבד את עצמאותו; שאיבד את עברו המפואר, וכמעט איבד את זהותו. גם הגרמנים, וגם האוסטרים והרוסים, ניסו לאבד את הזהות הפולנית וזו נאחזה למשל ביצירות של שופין (אף שהלה בילה חלק גדול מזמנו, כמו פטריוטים אחרים, בפאריס).
סמל אחר של הלאומיות הפולנית.
פולין... תופעה פוליטית מקבילה לאירלנד, אך שונה כ"כ. ההבדל המהותי בין פולין לאירלנד: פולין הייתה מדינה חשובה וגדולה מתקופת ימי הביניים ועד ימי חלוקתה. חוץ מרוסיה, היא המדינה הגדולה ביותר באירופה. ללאומיות הפולנית הייתה השראה רצינית: טור הזהב. ב- 1914 ניצחו הפולנים בגרומוואלד את האבירים הטאוטונים, אבירים גרמנים-נוצרים. הפולנים ראו את עצמם כמגיני הקתוליות מפני הברבריות של המזרח, האסאלם, והמונגולים (שנעצרו ע"י הפולנים בצפון וע"י הממלוכים בא"י. ב- 1683 נעצרו התורכים בשערי וינה. אם-כן עבר היסטורי מפואר וחולשה מוסדית הקשורה ברוח הסובלנית ובפתיחות של האליטה הפולנית במאות ה- 16,17,18 כלפי התהליך בו המלוכה נבחרת ע"י האצילים. הפרלמנט הפולני, הסיים, מטיל לכל אחד מן האצילים זכות וטו. עד שבמאה ה- 18 נחלשת פולין כ"כ עד ששכנותיה מחלקות אותה.
סמל תרבותי אחר, המשורר הלאומי הפולני [ליטאי] אדם מיצקייביץ. הפולנים במשך כל המאה ה- 19 מחפשים הזדמנויות פוליטיות וצבאיות להקמת פולין. עיקר המרידות הופנו נגד הקיסרות הרוסית, שדכאה באכזריות רבה את כל המרידות הפולניות במאה ה- 19. הפולנים צעדו עם נפוליאון לרוסיה. הלה מוכן היה לקבל לאומיות פולנית במסגרת האימפריה שלו. הפולנים מרדו בשנים 1862, 1830, 1812.
בין כך ובין כך עברו הפולנים בשטח שבין שליטת רוסיה לבין שליטת גרמניה תהליכי מודרניזציה נכבדים. הלאומנים הפולנים בורחים בעיקר לפאריס (ישנו קשר עז בין פולין לצרפת: אחרוני מלכי פולין העצמאית היו צרפתיים או שהתחתנו עם צרפתים). כאשר הפוליטיקה הפולנית מאורגנת סביב שאלת הלאומיות [ועל-אף קיומם של זרמים סוציאליסטיים ואנרכיסטיים] הפולנים מזהים הזדמנות פוליטית נוספת, בימי מלחמת העולם הראשונה. אלא ש: חלק מן ההנהגה הפולנית מצויה תחת שלטון גרמניה ואוסטרו-הונגריה. אלה מבקשים ללכת עם אלה כנגד רוסיה. ומצד שני האחרים מבקשים המצויים בפאריס מבקשים לצעוד עם הרוסים. לכך יש להוסיף את הלובי הפולני בארה"ב (לפיכך מדברת הנקודה מספר 13 של וילסון על פולין עצמאית).
קיימים מיליציות פולניות צבאיות תחת אוסטרו-הונגריה, אחת מהן בראשות פילסוצקי, ראש המפלגה הסוציאליסטית. כאשר הם מופנים תחת הגרמנים, פילסוצקי מפרק את החבילה (האיבה המסורתית העזה בין פולנים לגרמנים).
בסוף מלחמת העולם הראשונה, כמה ימים לפני סופה, משחררים הגרמנים את פילסוצקי מן הכלא במגדבורג וכמו שחרור לנין הם שולחים אותו חזרה לפולין (בין-השאר מן החשש להשתלטות רוסית). פילסוצקי הוא מי שכבר ב- 1933 הכין תכנית צבאית להילחם בגרמניה. יוצא אפוא שפולין צומחת מתוך ואקום פוליטית, על רקע קריסתן של שלוש קיסרויות, רוסית, גרמנית, ואוסטרו-הונגרית. קמה רפובליקה פולנית. הלאומיות המתחרה, הלאומיות האוקראינית המערבית, בהנהגת סמיון פטיורה, בין השאר בשאלת לבוב. לבוב היא העיר החשובה ביותר עבור הלאומיות הפולנית לאחר קראקוב, אך היא גם בירת הלאומיות האוקראינית המערבית, אשר מבקשים להקים (מקימים?) רפובליקה אוקראינית. פילסוצקי נחשב אדם חביב ונערץ ע"י היהודים, והוא שבעיקר מייצג את פולין, ואולם פטיורה ושות' היו אנטישמיים חריפים.
המפסידים הגדולים הם היהודים (יותר מ- 100 אלף מושמדים ע"י האוקראינים). הפולנים בין כה וכה מנצחים. נוצר הסכם בין האוקראינים לבין הפולנים. הרקע: ישנו חשש תחילה מן הלבנים, הצאריסטים, שונאי הפולנים; ובהמשך- מהזרמים הבולשביקים השואפים להמשיך את המהפכה עד גרמניה [אשר בינה לבין רוסיה מצויה פולין].
בינתיים ישנה מלחמה עם ליטא. הליטאים מפסידים ומאבדים שטח רב ובו בירתם וילנה, והפולנים מתוכננים לקראת מלחמה עם רוסיה הבולשביקית, הפורצת אמנם ב- 1919. בקיץ 1920 צועד פילסוצקי עם בעלי בריתו האוקראינים עד לקייב (הגבול ההיסטורי של פולין ההיסטורית). ואולם טוחצ'בסקי, מפקד הצבא האדום, מצליח לדחוק את הצבא הפולני עד נהר ורשה, עד נהר הויסלה (!). או אז מתערבים הצרפתים כדי למנוע אובדן נוסף של הפולנים את עצמאותם. פילסוצקי, נטול ההכשרה הצבאית הרשמית, מצליח לטמון לטוחצ'בסקי מלכודת ולחסל כמות רבה של חיילים מן הצבא האדום ליד ורשה ולדחקו חזרה עמוק אל רוסיה הבולשביקית ולשלוט בחזרה משם והלאה על וילנה ועל ביילרוס ועל לבוב, היא לנדברג. או אז, עם חזרתם של הפולנים אל השטח ההיסטורי של פולין הם הולכים וכוללים קבוצות לאום רבות. פולין הוקמה אם-כן כמדינת לאום מודרנית שבה לאומים עויינים רבים (ביילרוסים, ליטאים, אוקראינים, גרמנים רבים במערב וכ- 10% יהודים [בעיקר במזרח]). כדי לתת לפולין יכולות עצמאיות כלכליות נעשה משאל-עם בשלזיה דווקא (חבל הארץ שבו מכרות רבים), וכך נשארת בקרבה אוכלוסיה גרמנית רבה.
דנציג (בגרמנית), קדנסק (בפולנית), היא בעיה נוספת. הנמל המצוי בקצה הפרוזדור הפולני, יציאתם לים. מעמדה של העיר לאחר מלחמת העול םהראשונה נקבע כעיר בינלאומית. כדי לשלוט בנמל מקימים הפולנים עיר-נמל פולנית מתחרה, פגדניה [?], וזו ג"כ מלאה גרמנים. על רקע הידידות עם צרפת הפולנים מאמצים את המודל הפוליטי של הרפובליקה הצרפתית השלישית, כלומר של מפלגות מרובות. ומבנה זה מוכח כגרוע הן לגבי הצרפתים והן לגבי הפולנים.    

פולין מוקמת בנובמבר 1918. פילסוצקי זונח את הסוציאליזם. הוא מבקש לבנות ולייצב את פולני על רקע לאומי. פילסוצקי נעזר בפסנתרן איגנאציאן פטרצקי, שמתמנה לראש ממשלה. ואולם גם הוא לא מצליח לפתור את הבעיות הפרלמנטריות של פולין. ב- 1922 הולך פילסוצקי הביתה. יריבו, רומאן דמורסקי, מבקש להשתלט על העסק, אך לשווא: המצב הכלכלי קורס, האנטישמיות ממילא מתגברת [אגב נסיון לשסות את התסכול הכלכלי ביהודים]. עליית גרבסקי (על-שם שר האוצר הפולני). על רקע הקטסטרופה ב- 1926 חוזר פילסוצקי, נהיה למפקד הצבא והווה למעשה כדיקטטור עד לשנת 1935. הוא מבקש להקים קואליציה רחבה ככל האפשר ולקדם תכנית הבראה לפולין. תחת שלטונו, ועל-אף המשבר הכלכלי של 1929 מתקדם המצב הכלכלי והתעשייתי בפולין מאוד. פולין בין שתי המלחמות נהייתה לא פחות מתקדמת מצ'כיה. היא מחזיקה בתעשייה אווירית עצמאית. המדע, האוניברסיטאות, הספנות והמסחר הבינ"ל מזנקים אל המודרניות המערבית. ואולם זינוק זה לא הספיק עבורה כדי להתמודד עם עובדת הימצאותה בין שתי מדינות טוטליטריות, גרמניה וברה"מ, שרצונן להתפשט בהכרח בא על חשבונה. הצרפתים חתמו הסכם עם צ'כיה והבלקן כדי לבלום את הרוסים.   פילסוצקי השיג את חתימות ברה"מ וגרמניה על חוזי אי-תקיפה. ואולם אלו לא עמדו בהמשך. פילסוצקי נפטר ב- 1935, תחתיו עלה הדיקטטור _____. עד שב- 1939 נחתם הסכם ריבנטרופ-מולוטוב. גרמניה פולשת יחד עם סלובקיה מן המערב, הדרום והצפון, והפולנים אינם מצליחים להתגונן. לפולנים הייתה תכנית הגיונית למדי שהופעלה מאוחר מדי, לגלגל את הצבא הפולני לכיוון דרום-מזרח, מקום המפגש עם רומניה והונגריה. הדבר צלח חלקית ושם הצליח הצבא לעמוד זמן קצר. 20,000 חיילים פולנים קיבלו הוראה לחצות את הגבול לרומניה ובהמשך הם נלחמו נגד הגרמנים בצרפת ובהמשך יחד עם אנגליה. חיל הים הפולני כמעט כולו הפליג מגדיניה ונלחם יחד עם הצי הבריטי. חיל האוויר הפולני אף הוא הצליח לצאת דרך רומניה לבריטניה, וב- 1940 שתי הטייסות הפולניות והטייסת הצ'כית צורפו לחיל האוויר המלכותי הבריטי. הטייסת הפולנית היא זו שהפילה הכי הרבה מטוסים גרמנים בקרב על בריטניה. ב- 17 לספטמבר פלשה ברה"מ מן המזרח.    
על שער הניצחון הפולני משורטטים שני קצינים פולנים, המחזיקים אש תמיד, וכן רשימת קרבות בהם השתתפו [ונצחו] הפולנים ב- 1000 שנים באירופה ובכלל זה השתתפותם בקרב הקשה ביותר במלחמת העולם השנייה, קרב מונטה-קסינו.


סיכומים נוספים בהיסטוריה פוליטית:

No comments:

Post a Comment