Sunday, October 30, 2011

אתיקה: תורתו של קאנט - המשך


הטוב העליון מהו?
אין היררכיה אלא טוב אחד שהוא בלתי מותנה, מוחלט. הטוב אינו נמצא בעולם כלומר איננו אמפירי אך גם לא מחוץ לעולם, כלומר מקורו לא בדמיון או בתבונה. הטוב לפי קאנט הוא הרצון הטוב. על כן הוא בלתי תלוי בתוצאות, בתכלית. מדוע רצון טוב? הוא נותן דוגמאות. המידות הטובות הקלאסיות רצויות ללא ספק אבל יכולות להפוך לשליליות אם אינן מלוות ברצון טוב. אדם מנוול ואמיץ הוא מסוכן יותר מאדם מנוול ופחדן. המידה הטובה 'מחזקת' את האדם אם אינה מלווה ברצון טוב. המידות הטובות הן חשובות אך אינן מספיקות.


עבור אריסטו המידות הטובות כוללות בתוכן את הטוב. תפיסתו של קאנט נוגדת את התפיסה הטלאולוגית האריסטוטלית. מה רצון טוב? לפי אריסטו: רצון>מושא (תכלית – הטוב).
קאנט מקבל גישה זו אך טוען כי ישנו מבנה כלשהו ב"רצון". הוא שואל מהו המניע שמבטא הרצון. מהו המבנה הפנימי שלו. ישנם מינים שונים של רצון שנקבעים ע"י המניע. ישנם מניעים של הרצון – פחד, כבוד, אמונה, מניע שגורם לאדם לרצות לרצות (second order volition...). טוען קאנט כי ישנו מניע מוסרי ששונה משאר המניעים. רצון מוסרי הוא בעל מניע מוסרי. המוסריות של המעשה אינה בתוכן אלא בצורה (ועל כן היא אפריורי) על כן שיטתו של קאנט נקראת פורמליזם, כלומר אתיקה פורמלית. אצל בני אדם בדרך כלל אין רצון ללא אובייקט, המקור של כל הרציות הוא מן הטבע, אמפירי. אנחנו יצורים טבעיים מחד אך רציונליים מאידך. הטבע מסביר את הצורך הטבעי לרצייה ואילו התבונה מספקת את הסיבה המוסרית. הטבע אחראי על הנטיות שלנו ואילו התבונה על הרצון, המניע.

תבונה
טבע
כפיפות לחוקים מסוימים – 'ממלכת החירות'
אנו כפופים בלית ברירה לחוקי הטבע- 'ממלכת השיעבוד'
חוקים מלאכותיים,יוצרים שאנו רוצים להיות כפופים אליהם אם אנו רוצים להיות מוסריים
חוקים מתארים, אמפיריים. אנו כפופים למדע
מוסר
שאר תחומי ההתנהגות

סוגי מניעים[AS1] :
-          מתוך חובה: ראוי לציון מוסרי .
-          בהתאם לחובה
-          בניגוד לחובה
החובה על פי קאנט היא האופן שבו החוק מופיע אצל יצורים תבוניים. החוק הוא מחייב כי האדם נאבק בין התבונה לבין הטבע.
כלל מעשי (maxim) – הכללה של כלל מעשי לכלל אוניברסאלי. פעילות אנושית יחידנית איננה רציונלית כי איננה אובייקטיבית. מימד הרציונליות הוא במבנה הפעולה המוסרית. מבנה רציונלי הוא הניתן להכללה. מה ההבדל בין חוק מעשי לכללי? החוקיות של המעשי איננה אוניברסלית בהכרח. מדד האוניברסליות של הכלל היא יכולת הפיכתו ממעשי ל'חוק טבע' – כלומר, לאוניברסלי.




-           [AS1]טוען קאנט כי איננו שקופים לעצמנו לחלוטין ולעולם לא נדע את המניעים שלנו באמת.

No comments:

Post a Comment