Tuesday, August 30, 2011

מושגים בצילום: התפתחות מכשירי הראייה

התפתחות מכשירי הראייה

קמרה אובסקורה לשכה אפלה עם חור קטן בדופן, דרכו נכנסות קרני אור, שמשקפות בקיר שממול החור דימוי מושלם של מה שבחוץ, רק בצורה הופכית- שמאל-ימין למעלה-למטה. ציירים היו מציירים את קווי המתאר של ההשתקפות.דימוי לא מתווך.  זה היה לפני המצאת הצילום.  מאוחר יותר הומצאה קמרה אובסקורה ניידת. חוויה אישית, פרטית ואף מציצנית.

קמרה לוצידה- כמו קמרה אובסקורה, רק שהוסיפו מראה ומשטח זכוכית, עליו היו מציירים הציירים את הדימוי (על נייר שקוף) וכך מקבעים אותו. הרצון לפתח את שתיהן (לוצידה ואובסקורה) נבע מהרצון לקבע את הטבע כאילו איננו נמצאים בו, בצורה לא מתווכת.

פנוראמה- יצירת חוויה ויזואלית קבוצתית ולא אישית. הצופה נכנס לפנוראמה, מטייל בין תמונות גדולות מצוירות שתלויות סביבו ב180 או 360 מעלות,(סדרה של תמונות התלויות אחת ליד השנייה). כך נוצרת חוויה של מסע, תחושה של תנועה והמשכיות. הצופה היה נייד. הנושאים היו: נופים, קרבות, אסונות, מסעות, סיפורים מפורסמים וכו'. ההסתכלות הייתה חד מימדית. מייצגת חווית צפייה שהתחילה את הדרך לצילום.  נגזר מהרצון הגובר של אנשים לראות ולגלות מקומות חדשים.

דיורמה- הומצאה על ידי דגר. אולם שבמרכזו פלטפורמה מכאנית שזזה ב-360 מעלות, עליהם עומדים האנשים, הפלטפורמה מסתובבת וכל פעם נגלה לאנשים תמונות מצוירות אחרות. בין הפלטפורמה לתמונות יש חפצים שונים שמוסיפים תחושת תלת מימדיות ותנועה. לתמונות יש עומק ואווירה, שניתנת להן על ידי תאורה משתנה שמגיעה מחלונות שמווסתים בוילונות. כך מושג אפקט של שיקעה, זריחה, ערפל וכו'. הצופה היה סטטי.

סטריאוסקופ- מכשיר בעל שתי עדשות, שבעזרתו ניתן היה לראות תמונה תלת מימדית, ע"י הצלבת שני תצלומים- סטריאוגרף. הצופה מרגיש כנמצא בתוך התמונה. עצמים מקדימה נראים בולטים ואחרים נראים רחוקים. הנושאים: נופים הכול העולם, אישים, אירועים וסיפורים. מכשיר זה הפך פופולארי מהר, ונהיה לבילוי משפחתי. סיפק חוויה אישית, אינטימית, בריחה מהמציאות. מזכיר קצת את הקולנוע- הרגשה שאתה לבד. לא מצריך תזוזה של הצופה. בסוף הפך המכשיר לאמצעי לצפייה בפורנוגרפיה, ערכו ירד.

סטריאוגרף- צמד תמונות, שצפייתן במכשיר הסטריאוסקופ יצר תמונה אחת תלת מימדית אם אפקט של עומק.

אדוארד מייברידג'- יצר סדרת צילומים של סוס דוהר, ע"י הפעלת סדרת מצלמות סטילס אחת אחרי השנייה, (שחוברו לחוטי תיל, הופעלו כאשר הסוס דרך עליהן), וכך נוצרו מספר תמונות מופרדות המתארות את דהירתו של הסוס. הוא עשה זאת כדי לבדוק האם הסוס מרים את ארבעת רגליו זו זמנית בזמן הדהירה (כן). מייברידג' התעניין בתנועה בצילום. צילם מאות תמונות של תנועה של אנשים וחיות.(תמונות מתעמל). על ידי הרצת סדרת התמונות האחת אחרי השנייה נוצר סרטון- התחלת הקולנוע. (זופרסיסקופ)

אטיין ג'ולס מאריי – יצר מצלמה בצורת רובה שצילמה רצף תמונות במהירות גבוהה, כך לכד תנועה. התמונות לא הופרדו זו מזו וכך נוצרה תמונה מאוד מופשטת ולעיתים לא מובנת. (תמונת ציפור עפה). המציא את הכרונופוטוגרפי- שיטת צילום. וכרונוגרף- מכשיר. (תמונת איש רץ)

????כרונופוטוגרפי- שיטה לצילום  תנועה- תמונות ברצף קרובות או חופפות זו לזו. הומצאה ע"י מאריי. המציא בשיטה זו רובה מצלמה וכרונוגרף. אחר כך הומצא המכשיר שמאפשר להראות את התמונות האחת אחרי השנייה וכך לראות את התנועה.
מושגים בצילום

No comments:

Post a Comment