Tuesday, August 30, 2011

סיכום - יסודות השיווק- מוצר



מוצר Product :

1.     תמהיל המוצר  Product Mix
תמהיל המוצר מוגדר בשלוש רמות:
1.     מוצר גרעיני - המוצר הבסיסי והתועלת. הפונקציה העיקרית של המוצר ופונקציות נוספות. למשל: טלויזיה + פונקציות שהיא מבצעת (הקלטה וכו').
2.     מוצר מוחשי - צורה, גודל, צבע, שם, מאפיינים פיסיים, תכונות, מותג, איכות. כל מה שהצרכן מקבל ומרגיש. למשל: מאפייני המסך, המקלדת, המותג.
3.         מוצר מורחב - מה שנותנים מעבר למוצר. פרמטרים נוספים שבאים עם המוצר. למשל: שירות, תנאי תשלום, אחריות וכו'.

2.     תמהיל מוצרים Products Mix
מגדיר את מגוון המוצרים שהפירמה מציגה:
1.     רוחב - מספר סוגי המוצרים השונים שהפירמה מייצרת.
למשל: עלית - קפה, שוקולד, ממתקים.
2.     אורך - בכל קטגוריה איזה סוגים שונים יש למוצרים.
למשל: קפה - קפה נמס, שחור, אספרסו, אייס קפה.
3.     עומק - המגוון שבתוך הסוג.
למשל: קפה נמס - שוקולד, וניל, רגיל, גדול, קטן.
4.     עקביות - האם כל הקטגוריות באותו תחום?
למשל: דובק אינה עקבית.


הגדרת המותג

מותג = מוצר + תג.
פירמות מחליטות האם למתג את המוצרים שלהן. מותג הוא מוצר שנתנו לו זהות, אישיות, מאפיינים וסמלים נוספים מעבר לשימוש הפונקציונאלי. שם, עיצוב גרפי מבדל, מכלול אסוציאציות, אישיות משלו – שנבנות לאורך זמן.
למשל: יגואר, נביעות, פרטנר, במבה.

מיתוג מעניק:

1.     התקשרות אמוציונלית למותג.
2.     תחושת ביטחון הנובעת מקניית המותג.

מיתוג מוביל ל:

1.     שימוש חוזר.
2.     המלצה לאחרים.
3.     נכונות לחפש את המותג.
4.     המנעות מלנסות מותגים אחרים.
5.     הצרכנים מוכנים לשלם פרמיה.

החלטות המיתוג העיקריות:

1.     בחירת שם המותג והגנה עליו.
2.     בחירת מממן המותג:
¨      מותג פרטי (פירמה) - החברה המייצרת מחליטה על המיתוג. למשל: אסם.
¨     מיתוג משווק - המשווק מחליט איך למתג. למשל: מותג Life של סופר פארם.
¨     מותג בזיכיון - רכישת זיכיון למיתוג.
¨     מותג משותף – מותג שחולקים אותו מספר גורמים.
3.     אסטרטגיית מיתוג (במידה והמותג פרטי).
¨     מיתוג פרטי - מיתוג לכל מוצר. עלויות גבוהות.
למשל: דובק ממתגת כל סוג של סיגריות בשם אחר.
¨     מיתוג משפחתי – שם לקבוצה של מוצרים. מוריד עלויות החדרה אך אם אחד מהמוצרים של המותג נפגעים – כל המוצרים תחת אותו מותג נפגעים.
למשל: קסטרו – בגדים, נעליים ותכשיטים.
¨     מיתוג משולב - פרטי + משפחתי.
למשל: חומוס "אחלה" של שטראוס, "קרלו" של שטראוס.

מחיר - המחרה

כמה הצרכן ישלם / כמה הפירמה תרוויח.
קביעת מחיר המוצר. קביעה כלכלית של ערך המוצר ע"פ נוסחת רווח.

הוצאות - הכנסות = רווח
TR   -    TC                                                =  π
                                                      
מחיר ליחידה   X    כמות יחידות = הכנסות
TR =         Q         X          P                                       

הוצאות משתנות   +  הוצאות קבועות = הוצאות
VC                                              +          FC         = TC

הוצאות קבועות FC - לא קשורות לתהליך היצור רו המכירה (ארנונה, שכ"ד, שכר למנהלים).
הוצאות משתנות VC - תלויות ביצור ובמכירה (ככל שמייצרים יותר צורכים יותר חומרי גלם ומוציאים יותר כסף).

עלות משתנה ליחידה   X  כמות יחידות  = הוצאות משתנות
                                 V              X          Q         =  VC

עלות משתנה ליחידה V – ההוצאה על ייצור + מכירת יחידה אחת.

סך הוצאות קבועות – (עלות ליחידה – מחיר יחידה) כמות יחידות = רווח
FC - ( V -  P )  Q  = π

 = 20,000 (100-50) - 100,000 = 90,000 π רווח
 

לדוגמה:
Q כמות יחידות = 20,000
P מחיר ליחידה = 100
V עלות ליחידה = 50
FC סך הוצאות קבועות 100,000 =
נקודת איזון Break Even Point   (BEF)
=  P  מחיר ליחדה
            בנקודת איזון
 
+  V
 
נקודה בה אין לחברה רווחים או הפסדים. מעל הנקודה החברה מרוויחה, מתחתיה החברה מפסידה.
FC                                                
Q                                                                                
                                                                        
55  =  50 +
 
=  P  מחיר ליחדה
            בנקודת איזון
 
לדוגמה:                                            100,000
לפי הנתונים הנ"ל.                                20,000
אם נקבע מחיר של 55 ש"ח לא נרוויח ולא נפסיד.


הגורמים שמשפיעים על קביעת המחיר:
·        מטרות הארגון
·        עלויות
·        שוק המטרה – לקוחות
·        מתחרים

יעדים המשפיעים על ההמחרה:
·        השרדות - כאשר יש עודף כושר ייצוא,תחרות עזה או שינוי ברצון הצרכנים – קובעים מחירים נמוכים לכיסוי ההוצאות המשתנות וחלק מההוצאות הקבועות כדי להשרד.
·        מיקסום הרווח הנוכחי - בחירת המחיר שיניב את מירב הרווח הנוכחי.
·        הובלת נתח שוק - השגת נתח שוק גדול באמצעות הורדת מחיר מתוך אמונה שנתח שוק גדול יביא לעלויות נמוכות ורווחים גדולים בטווח הארוך.
·        הובלת איכות המוצר - גביית מחיר גבוה בכדי לחסות את עלויות האיכות הגבוהה.



מקום     (המקום בו הצרכן פוגש את המוצר של המשווק).

מערך ההפצה - צינור / ערוץ השיווק. הקשר בין היצרן, המשווק והצרכן הסופי.

צרכן סופי - מי שקונה את המוצר לשימושו האישי.

מערך ההפצה – המערכת אשר יוצרת קשר בין המשווק לצרכן הסופי.

   משווק                                מערך ההפצה                        צרכן סופי
Marketer                                                                  End User

תפקידי מערך ההפצה:
1.     לוגיסטיקה – העברת סחורות (מוצרים), מלאים, הפצה, הובלה. תהליך מורכב שצורך המון עלויות. למשל: ניהול מלאי, החזרות וכו'.
2.     טיפול במכירה – כל המגע עם הצרכן, טיפול בהעברת המוצר, גביית הכסף. תהליך מורכב הכולל את תהליך הקנייה וכל מה שאחריו. למשל: תלונות, שימור לקוחות.
3.     תקשורת – העברת מידע וקבלת מידע מהלקוח. למשל: משובים.

צינור הפצה – כל המערכת בין המשווק לצרכן הסופי. קבוצה של ארגונים עצמאיים (גורמי ביניים) המעורבים בתהליך של הפיכת המוצר או השירות לזמין ללקוחות פרטיים או ללקוחות עסקיים.
למשל: מתווך, מסייע, נציג יצרן, סוחר, קמעונאי, סיטונאי, סוכן, זכיין.
·        צינור ישיר – המגע בין המשווק לצרכן הסופי הוא מגע ישיר. המשווק הוא זה שמטפל בצרכן הסופי. מפיק המוצר יוצר קשר עם הצרכן הסופי.
למשל: בנק ישיר, ביטוח ישיר, חנות מפעל.
·        צינור עקיף – מערך הפצה שהקשר בין היצרן לצרכן אינו ישיר וכולל גורמי ביניים בדרך.

·        סיטונאי - גורם ביניים שבא במגע עם גורם ביניים נוסף ולא עם הצרכן הסופי.
·        קמעונאי - גורם ביניים שמטפל בצרכן הסופי. למשל: רשתות שיווק.
גורמי ביניים
 
 


קמעונאי
 
סיטונאי
 
                               יצרן      |                   |         צרכן סופי



·        צינור קצר – מספר גורמי הביניים קטן או שאין בכלל גורמי ביניים.
·       
צינור קצר / ישיר
 
צינור ארוך – כולל מספר גדול של גורמי ביניים.


                               יצרן                                    צרכן סופי

  צינור עקיף/ארוך
 
                       משווק       סיטונאי      קמעונאי       צרכן סופי



                                              משווק (יצרן)
                            
     מכירה אישית / שיווק ישיר        קמעונאי       סטונאי

              צרכן סופי                        צרכן סופי      קמעונאי
 
                                                                                         צרכן סופי
מדוע משתמשים בגורמי ביניים?

·        יעילות רבה יותר בהפצת המוצר לקהל המטרה.
·        תורם לארגון יותר מיכולתו להשיג בכוחות עצמו:
¨     ניסיון
¨     התקשרויות
¨     התמחות
¨     רמת תפעול
·        התאמת היצע לביקוש

הגורמים שיוצרים את הצורך במערכת הפצה:

·        פערים גיאוגרפיים
·        פערי זמן
·        פערי מידע
·        פערי מגוון

תפקידי צינור ההפצה:
·        מידע - איסוף מידע על לקוחות ותחרות.
·        קידום מכירות - דחיפת המוצר ושכנוע לקוחות.
·        התקשרות - איתור וצירוף לקוחות פוטנציאלים.
·        התאמה - התאמת ההצעה המסחרית ללקוח.
·        ניהול מו"מ - ניהול מו"מ עם לקוחות וספקים.
·        הפצה פיסית - הובלת הסחורות ואחסונן.
·        מימון - קביעת תנאי התקשרות, מימון ומלאי.

תמהיל ההפצה - סוג הצינור ומספר הצינורות.

עוצמת ההפצה – כמות גורמי הביניים שמשתתפים בהתליך.

רמות ההפצה:
1.     אינטנסיבית – שימוש בכל גורמי הביניים האפשריים, הכמות הגדולה ביותר. הפצה זו מתאימה למוצרי נוחות, מוצרים פשוטים וזולים. הפירמה צריכה להיות בכל מקום אפשרי.
2.     סלקטיבית / בררנית – בחירה של מספר גורמי ביניים איתם עובדים. מתאים למוצרי חיפוש. מבוסס על שיקולי הפירמה.
3.     ייחודית / אקסקלוסיבית – העוצמה הנמוכה ביותר. מפיץ יחיד ובלעדי. איתור הגורם שימצב את המוצר במקום הרצוי.

קריטריונים לקביעת מערך ההפצה:
1.     עלות:
·        עלות למשווק - כמה עולה למשווק לבנות ולטפל במערך ההפצה. ככל שהמשווק עושה יותר - עולה לו יותר. שיווק ישיר עולה יותר משיווק עקיף.
·        עלות לצרכן הסופי - מה השפעת מערך ההפצה על המחיר הסופי. ככל שיהיו יותר גורמי ביניים המחיר יעלה.
2.     יעילות - להיות אפקטיבי במסגרת משאבי הפירמה. להתאים את המערך למה שקורה בשטח, בשוק ובפירמה. למשל: לבתי עסק הקונים בכמויות גדולות מציבים סוכן מטעם הפירמה - צינור ישיר.
3.     שליטה - באיזו מידה המשווק שולט על מה שקורה במערכת. ככל שיש יותר גורמי ביניים השליטה יורדת. גורמי הביניים לא נשלטים ע"י המשווק, הם גופים בפני עצמם.

מסר -  תקשורת שיווקית

התקשורת למעשה מעבירה מידע לצרכן, יוצרת תחושות כלפי המוצר, העדפות וישע על המוצר, שיכנוע לרכוש את המוצר.
ההחלטות שיש לקבל:
1.     המסר עצמו – איזה מסר להעביר? מה המלל והדמויות?
2.     הערוצים שדרכם מועבר המסר – תמהיל התקשורת:
¨     מכירה אישית - מגע פנים אל פנים עם הלקוח.
יתרון: הדרך הטובה ביותר להעביר מסרים.
חסרון: עלויות גבוהות.
¨     פרסום - שימוש במדיה להעברת המסר (טלויזיה, עיתון, שלטי חוצות, רדיו).
יתרון: חשיפה אדירה. יצירת אהדה, הילה, מותג, מודעות.
חסרון: עלויות גבוהות.
¨     יחסי ציבור - שימוש במדיה ללא תשלום ישיר. למשל: לקיחת חסות על אירוע.
יתרון: לצור תדמית חיובית למוצר.
חסרון: פחות אפקטיבי.
¨     קידום מכירות – מבצעים, הטבות שהצרכן מקבל בקניית מוצר. תקשורת שמטרתה לעודד את הרכישה והחוסות במוצר.
יתרון: עידוד מכירות.
חסרון: זילות במוצר.

אסטרטגיות הפצה:

1.     אסטרטגיית דחיפה - שכנוע הלקוחות ודרבונם באמצעות גורמי הביניים.
2.     אסטרטגיית משיכה - שכנוע הצרכן באמצעות פרסום.



פרסום

פרסום – פעילות תקשורתית מתוכננת המיועדת להעביר מסר אחד (או מספר מסרים מצומצם) לקהלי מטרה רחבים באמצעות ערוצי התקשורת המסחריים:
·        טלויזיה, רדיו, שילוט חוצות
·        ברושורים, קטלוגים
·        אריזות
·        סמלים וססמאות


מהם יחסי ציבור?

הגדרה: בניית יחסים משופרים עם הציבורים השונים הקשורים בחברה על ידי בניית פומביות אוהדת, בניית "תדמית חברה" וטיפול ייעודי בשמועות, סיפורים ואירועים לא רצויים.
פונקצייות עיקריות: הודעות לעיתונות, חשיפות מוצרים, אירועים ציבוריים, "לובינג", יחסים עם משקיעים, פיתוח וחדשנות.

מהו קידום מכירות?

הגדרה: מגוןן רב של כלי קידום, המיועדים לעורר תגובת שוק מוקדמת יותר או חזקה יותר.
גורמים לגידול מהיר בתעשיית הקד"מ:
·        לחץ גובר למכירות מהירות
·        תחרות גוברת בכל התחומים
·        יעילות הפירסום בירידה
·        הלקוחות הופכים ל"לקוחות-מבצעים-בלבד".

מכירה אישית – שיווק ישיר

פנייה אישית וממוקדת אל הצרכן באמצעות תקשורת אישית (מכירה אישית) או באמצעות ערוץ מתווך אחר (דואר, טלפון):
·        אינטרנט
·        דיווח ישיר
·        ירידים ותערוכות
·        טלמסר
·        תצוגות מכירה



יסודות השיווק -סיכומים

No comments:

Post a Comment